بلاگ, تهویه هوا, دریچه, عایق الاستومری, کانال اسپیرال, کانال فلکسیبل

تاثیرعایق الاستومری در صرفه جویی انرژی حرارتی

عایق الاستومری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]برای جلوگیری از هدررفت و افت انرژی حرارتی در سیستم های تاسیساتی از دیرباز کاربرد انواع کاربرد انواع عایق های سنتی از جمله عایق پشم شیشه و موارد مشابه رواج بسیاری داشت.اما امروزه با پیشرفت علوم در صنایع مختلف،محقیقنِ صنعت ساختمان در این زمینه به پیشرفت های شایانی در تولید نسل جدید عایق های حرارتی که هم نقش عایق حرارتی وهم نقش عایق صوتی را ایفا می کنند،دست یافته اند.

عایق الاستومری که از مواد پتروشیمی تولید می شود هم به لحاظ عایق حرارتی و صوتی دارای راندمان بالاتری است و هم به لحاظ مسایل محیط زیستی،کاملا دوستدار محیط زیست می باشد.عایق الاستومری در مقایسه با موارد سنتی مثل عایق پشم شیشه هیچ نوع عوارض زیستی و انسانی به دنبال نداشته و کاملا تمیز مورد کاربرد قرار می گیرد.این موضوع هم در زمان اجرا و نصب عایق الاستومری و هم در کاربردِ طولانی مدت برای کاربر، هیچ آسیبی وارد نمی کند.

عایق الاستومری دارای کاربردهای چندگانه ازجمله در تاسیسات حرارتی و برودتی مثل موتورخانه ها و نیز در تاسیسات و سازه داکت های هوارسان در صنعت تهویه مطبوع کاربرد گسترده ای یافته است.شایان ذکر است عایق الاستومری در دو نوع لوله ای و رولی تولید و مورد کاربرد قرار می گیرد.

برای محافظت پوشش و سطوح عایق الاستومری از انواع کاورهای آلومینیومی با مدل های ساده و مسلح استفاده می شود که طول عمرمفید عایق الاستومری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

کاربردهای چندمنطوره کانال اسپیرال در سیستم تاسیسات

از سالیان دور تا کنون برای انتقال(دهش یا مکشِ) هوا از انواع کانال یا داکت های هوارسان با مقاطعِ گرد و چهارگوش استفاده می شود.بنا به محاسبات مهندسان کاربرد مقاطع مختلفِ کانال هوا نقش عمده ای در راندمانِ مکش یا دمش هوا ایفا می کند.با پیشرفت های شایانی که در زیرشاخه های صنایع مختلف پدید آمده،برای به روز رسانیِ تولیدِ این داکت ها،نمونه ی جدیدی تحت عنوان کانال اسپیرال به بازار مصرف ارایه شده که توسط ماشین های پیشرفته و بصورت تمام اتوماتیک تولید می شود.

کانال اسپیرال از نوار فلزی یا تسمه ی ورقی که بصورت درزِمارپیچ یا در هم تنیده می باشد، ساختارِ حجمی به خود گرفته و تشکیل داکت هوارسانِ گِرد را می دهد.با توجه به مدور و مارپیچ بودنِ ساختار کانال اسپیرال،کاربرد آن در مواردی که باید کانال هوا بصورت نما یا اکسپوز،مورد نصب و قابل رویت باشد به سهولت فراهم شده و در سالیان اخیر استقبال گسترده ای از این موضوع شده است.این موضوع زمانی اهمیت بیشتری به خود می گیرد که قابلیت رنگ آمیزی روی ساختار و پوشش کانال اسپیرال فراهم می شود.در واقع ساختار و رنگ پوشش کانال اسپیرال جذابیت و زیباییِ مضاعف به محیطی که قرار است در آن نصب شود ،می دهد.

از جمله ویژگی های بارزِ کانال اسپیرال امکان تولید سریعِ آن توسط ماشین و نیز زمانِ حداقلیِ نصبِ آن می باشد.در واقع با تولید و کاربرد کانال اسپیرال بطور ملموسی در زمان صرفه جویی شده و از طرفی نمای دکوراتیو به محیط بخشیده می شود.کانال اسپیرال را در قطرهای مختلف و طول های دلخواه بدون محدودیتِ سایز و ابعاد می توان در سریعترین حالت تولید و به بازار مصرف ارایه نمود.قیمت،کیفیت،زیبایی و زمانِ مناسبِ تولید و نصبِ کانال اسپیرال ، باعث گردیده مهندسین و کارفرمایان، اقبال فراوانی به کاربرد این نوع از داکت هوارسان نشان دهند.

در مورد کانال فلکسی بیشتر بدانیم

از جمله موارد دیگر از نسل جدیدِ داکت های هوارسان کانال فلکسی می باشد. کانال فلکسی که دارای حالت خرطومی،منعطف و سبک می باشد در سالیان اخیر کاربرد فراوانی یافته است.در واقع از کانال فلکسی تحت عناوین مختلفی همچون کانال خرطومی یا فلکسیبل نیز یاد می شود.به لحاظ سبکی و انعطلاف پذیری و نیز امکان حمل و نصبِ فوق العاده سریع و آسانِ کانال فلکسی،این محصول از جایگاه ویژه ای در صنعت تهویه مطبوع برخوردار گشته است.

کانال فلکسی دارای انواع و زیرشاخه های بسیار متنوعی می باشد و می توان آنرا در انواعِ یک یا چندلایه تولید و عرضه نمود.نمونه های یک و دولایه ی کانال فلکسی در سیستم های انتقال هوای معمولی و نمونه های سه لایه ی کانال فلکسی که از آنها بعنوان کانالهای فلکسیِ عایقدار نیز یاد می شود در انتقال هواها که دارای حرارت و برودت بالا و پایین می باشند مورد استفاده قرار می گیرند.با توجه به طول های گسترده ی کانال فلکسی و عدم نیاز به رابط های مربوطه،لذا کمترین افت فشار و راندمان را در سیستم های هوارسان با کانال فلکسی را شاهد هستیم.

روند سریعِ تولسد کانال فلکسی و امکان دپوی فراوانِ آن در انبار برای مواقع ضروری جهت کاربرد از امتیازات ویژه این محصول محسوب شده و انرا در میان انواع کانال های هوارسان بارز نموده است.از کانال فلکسی هم در سیستم های رفت و هم برگشتِ هوا استفاده می شود و بنا به وزن سبک و انعطاف بالا، کاربرد آن در سقف های کاذب و مواضعی که دسترسی برای نصب مشکل یا با مانع مواجه است بسیار رایج می باشد.

نگاهی کوتاه به انواع و کاربرد انواع دریچه های بازدید

برای ایجاد و امکان راهی برای دسترسی به سیستم های تاسیساتی(برقی ، موتورخانه ای و…) از دربی به نام دریچه بازدید استفاده می شود.دریچه بازدید بنا به موقعیتِ محلِ بازدید می تواند دارای ابعاد و سایز متنوعی باشد. بنا به ضرورت دریچه بازدید را می توان در مواضع مختلف از جمله روی دیوار یا سقف تعبیه نمود که به راحتی بتوان به بازدید و چکاپ یا تعمیر موارد مربوطه در تاسیسات ساختمان پرداخت.

ساختار یا بدنه هر دریچه بازدید از چند نوع متریال از جمله فلز(از قبیل ورق آهنی،آلومینیومی یا گالوانیزه) ،چوب و پلاستیک(abs) قابل ساخت می باشد. کاربرد فلز با پوشش رنگ الکتروستاتیکِ کوره ای فراوانیِ بیشتری نسبت به نوع چوبی یا پلاستیکی دارد اما بنا به ضرورت و تناسب مواردِ محیطی،بدون شک می توان به نقش بی بدیل چوب یا پلاستیک نیز در کاربرد و ساختار دریچه بازدید اذعان نمود.این موضوع در جاهایی که رطوبت یا الزامات محیطی ایجاب می کند نمودِ بیشتری می یابد.مثلا در جاهایی مثل سرویس های بهداشتی،استخر،سونا و موارد مشابه که رطوبت باعث فرسایشِ سریعِ فلز می شود لزوم کاربرد مواد پلاستیکی را در ساخت دریچه بازدید دوچندان می کند.

البته نباید از نقش چوب نیز در مواردی که در سازه های محیطی(مثل آشپزخانه ها) از سازه های چوبی یا ام دی اف استفاده شده غافل شد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *