کلاهک و دودکش

همه چیز درباره انتخاب کلاهک پره ای

پوشاندن لوله‌ های پشت بام توسط کلاهک های پره ای

در پشت بام ساختمان‌ها به منظور جلوگیری از مواردی همچون باد و بارون به داخل لوله ها از وسیله ای تحت عنوان کلاهک پره ای استفاده می شود.

همه چیز درباره انتخاب کلاهک پره ای بدانید  در ادامه مقاله بخوانید. علاوه بر این موضوع این کلاهک ها می توانند جلوه ویژه ای را به پشت بام بدهند. در کل برای خروج هوا، دود و سایر آلاینده ها، به این لوله ها نیاز است.

بدنه، پره ‌ها و تاج اجزای اصلی تشکیل دهنده آن هستند که حکم پایه کلاهک و گریل های خروجی هوا را دارند. برای استحکام بیشتر، این کلاهک ها در کارگاه توسط گاز CO2 به یکدیگر متصل می شوند تا استحکام بالایی داشته باشند. نام دیگر کلاهک های پره ای، کلاهک ژاپنی است.

موارد استفاده از کلاهک پره ای

کلاهک های پره ‌ای از جنس های ورق سیاه آهنی و گالوانیزه تشکیل شده اند که در ابعاد، اشکال، ضخامت و رنگ های الکترواستاتیک مختلف موجود هستند. در گذشته ها از سفال، سیمان، آهن و چدن برای ساخت آن استفاده می شد.

اگر مکانی که از کلاهک پره ای استفاده می شود تحت حرارت زیاد باشد، پوشش آن با رنگ الکترواستاتیک مقاوم می شود. همچنین در حرارت های بسیار بالا باید از کلاهک های ضخیم تر استفاده کرد. کلاهک های بزرگ تر با ارتفاع پایه بلندتر برای فضاهایی که میزان آلودگی و بخارات زیاد هستند، کاربرد دارند.

رایزرهای آب، فاضلاب، آتش نشانی و تاسیسات برقی که به صورت لوله عمودی از ساختمان بالا رفته است نمای بدی به ساختمان می بخشد. برای پوشاندن رایزر تاسیسات در پشت بام از کلاهک های پره ای استفاده می‌ شود. لوله های پشت بام، دودکش موتورخانه، شومینه و پکیج از موارد دیگری هستند که از کلاهک های پره ای برای پوشاندن آن ها استفاده می شود. در اصل کلاهک های پره ای نوع دیگری از دریچه هوا هستند.  که باعث تهویه و مکش هوای داخل ساختمان، کارخانجات، انبار، سوله و سرویس های بهداشتی می شوند.

استانداردهای تعریف شده در کلاهک های پره ای

برای ساخت کلاهک پره ای استاندارهایی تعریف شده است. در حالت استاندارد ارتفاع بدنه 30 تا 35 سانتی متر تخمین زده شده است. هر کلاهک دارای 4 پره است که با زاویه 35 درجه در فاصله 5 سانتی متری از یکدیگر قرار دارند. استانداردهای تعریف شده بنا به سلیقه کارفرما قابل تغییر هستند و محدودیتی از نظر اجرای آن وجود ندارد.

همه چیز درباره انتخاب کلاهک پره ای مورد تحلیل قرار می گیرد .اما  اجرای کار به صورت کمتر از میزان استانداردها نه تنها فایده ای نداشته و شاید خطرناک باشد. نصب کلاهک های پره ای توسط پیچ و رولپلاک انجام می شود که این پیچ روی لبه سه سانتی متری بدنه کلاهک تعبیه شده است.

انواع کلاهک های پره ای

انواع کلاهک پره ای با توجه به نوع کاربرد طراحی و ساخته شده اند؛ از جمله:

  1. کلاهک های پره ای یک طرفه

در کلاهک پره ای یک طرفه، گریل ها تنها در یک بعد ایجاد می شوند؛ زیرا در سه طرف کلاهک مانع وجود دارد. برای اینکه عملیات تخلیه و مکش دودها به سهولت انجام شود، بهتر است تعداد پره های کلاهک بیشتر شود تا راندمان کار بالاتر رود.

  1. کلاهک های پره ای دو طرفه

کلاهک پره ای دو طرفه تنها در دو طرف گریل تعبیه شده اند؛ زیرا در دو طرف دیگر مانع وجود دارد.

  1. کلاهک های پره ای سه طرفه

هنگامی که در یک طرف کلاهک مانع وجود دارد از کلاهک های پره ای سه طرفه استفاده می‌ شود.

  1. کلاهک های پره ای چهار طرفه

بیشترین راندمان مکش را می توانید در کلاهک پره ای چهار طرفه مشاهده کنید؛ زیرا در تمام جهات گریل وجود داشته که دود و بخارات با آزادی عمل خارج می‌ شوند.

  1. کلاهک های پره ای چند وجهی

کلاهک های پره ای چند وجهی تعداد اضلاع مشخصی ندارند؛ بنابراین در تعداد وجه های دلخواه ساخته می شوند. گاهی برای هماهنگی بیشتر ساختار آن با سایر المان های پشت بام، مقطع خروجی آن به صورت گرد ساخته می شود تا هارمونی به وجود آید.

  1. کلاهک های پره ای قناس یا فارسی بر

به کلاهک های پره ای قناس یا فارسی بر، کلاهک پره ای ناگونیا نیز گفته می شود. از کلاهک های پره ای ناگونیا برای مکان های نامتقارن استفاده می شود تا دود را خارج کرده و هوا رسانی انجام شود.

  1. کلاهک های پره ای ال شکل

مکانی که قرار است از آن جا دود خارج شود یا هوا رسانی انجام شود می تواند به شکل L باشد. زاویه ایجاد شده به صورت چهارگوش نیست؛ به همین دلیل نیاز است از کلاهک های پره ای ال شکل استفاده شود.

  1. کلاهک های پره ای گرد

هنگامی که مقطع هوای خروجی گرد است باید از کلاهک های پره ای گرد استفاده شود.

.

.

ساخت کلاهک های پره ای در انواع مختلف

مزایای استفاده از کلاهک های پره ای

کلاهک های پره ای به شدت مورد استقبال قرار گرفته اند و مزایای آن اشتیاق خریداران برای تهیه آن را بالا برده اند. مزایای انواع کلاهک پره ای عبارتند از:

  • بهبود جریان هوا
  • تنوع در رنگ، اندازه و تعداد پره
  • قابلیت ساخت در اندازه سفارشی
  • مناسب شرایط آب و هوایی مختلف
  • افزایش زیبایی محیط خارجی ساختمان
  • جلوگیری از ورود حشرات، باد، گرد و غبار
  • امکان ساخت با آلیاژهای استیل و گالوانیزه
  • ساخت در انواع مختلف با توجه به نوع کاربرد و مکان
  • بدنه مقاوم در برابر فرسایش، نور خورشید، سرما و گرما
  • کمک به تداوم عملکرد صحیح سیستم های گرمایشی و حرارتی
  • متناسب با کارایی ساختمان از نوع مسکونی، اداری، تجاری، کارگاهی یا صنعتی

.

.

کاربرد متفاوت کلاهک های پره ای

از انواع وسایل گرمایشی برای بالا بردن دمای محیط داخلی ساختمان ها استفاده می شود. در شرکت های صنعتی و کارگاهی گرمای بیشتری نیاز است. در جاهایی که گرما بیش از اندازه تولید می شود، رفت و آمد زیاد است یا به هر دلیل هوای نامطبوع وجود دارد باید از تهویه هوا استفاده کرد. کلاهک های پره ای به این منظور طراحی و ساخته شده اند. ساخت و خرید انواع کلاهک پره ای را با فروشگاه اینترنتی تهویه مارکت تجربه کنید. کارشناسان مجموعه صبورانه آماده راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شما هستند.

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *