دریچه

آشنایی با عملکرد و کاربرد های دریچه زیر فن کویل

از آنجا که در فضای داخلی ابنیه های مسکونی،تجاری،اداری و صنعتی موضوع تهویه مطبوع و تاسیسات هوارسان از اهمیت شایانی برخوردار است لذا استفاده از دستگاههای فن کویل و داکت اسپلیت بعنوان دستگاههای کاربردی در این زمینه رواج زیادی پیدا کرده است.در این راستا پس از طراحی و تعبیه این دستگاهها که عمدتا در داخل سقف کاذب جانمایی می شوند،استفاده از درب یا دریچه ای بعنوان بازدید و چکاپ این دستگاهها بر روی سازه ی سقف کاذب امری اجتناب ناپذیر می نماید.به همین منظور موضوع طراحی و ساخت انواع مدل های دریچه زیر فن کویل که در قسمت زیرین دستگاه فن کویل یا داکت اسپلیت نصب می گردد در دستور کار تولید کنندگان و مجریان مربوط به این امر قرار گرفته است.

دریچه زیر فن کویل از انواع متریال مختلف از جمله عمدتا از آلومینیوم با پوشش و رنگ الکتروستاتیک و نیز از جنس پلاستیک یا abs و نیز از چوب یا اصطلاحا از “ام دی اف” قابل تولید و کاربرد می باشد.

نوع و مدلِ دربِ دریچه زیر فن کویل بنا به کارکرد، کاربرد و عملکردِ دستگاههای مختلف که توسط شرکت های فعال در این زمینه تولید می گردند تعیین،طراحی و تولید می گردد.دریچه زیر فن کویل شیاردار با انواع شیارهای موازی،محیطی،خطی و مشبک و نیز دریچه زیر فن کویل گل سقفی تک گل و دوگل از انواع و مدل های مختلف در این زمینه به شمار می آیند.

موضوع مهمی که در ایجاد شیارهای مربوطه روی درب دریچه زیر فن کویل مورد تاکید قرار می گیرد میزان هوارسانیِ لازم برای دستگاه فن کویل می باشد.اگر قدرت و توان دمش دستگاهِ فن کویل به قدری باشد که نیاز به تهویه محیط بزرگی را داشته باشد لذا برای تامین هوای برگشتِ دستگاه نیاز به ایجادِ مجرای بیشتری برروی درب دریچه زیر فن کویل می باشد.با رعایت این موضوع و ایجاد شکاف یا معبر ورود هوای لازم هم می توان به افزایش طول عمرمفید دستگاه امیدوار بود و هم از بروز صدا و زوزه ی ناشی از قدرت مکش و دمشِ دستگاه فن کویل جلوگیری نمود.

شایان ذکر است علاوه بر موارد یادشده برای تناسب ساختار دریچه زیر فن کویل بر روی سازه ی سقف کاذب می توان از متریال کناف بعنوان سازه ی درب دریچه زیر فن کویل استفاده نمود.

موضوع رنگ و تناسب نمای ساختار دریچه زیر فن کویل نیز در مدل های مختلف به نوبه ی خود در ایجاد هارمونیِ محیطی بلاشک از اهمیت بالایی برخوردار است.با توجه به توضیحات مذکور می توان اذعان نمود دریچه زیر فن کویل بعنوان وسیله ای برای چکاپ،تعمیر و تعویض دستگاه فن کویل در صنعت تهویه مطبوع،به لحاظ سخت افزاری و مکملی وسیله ای کاربردی تلقی می گردد.

مشخصات و نکات مربوط به عملکرد دریچه کولر

از سالیان دور که استفاده از کولر بعنوان یک وسیله خنک کننده بصورت سنتی مورد کاربرد قرار گرفته است،کاربرد دریچه کولر بعنوان معبر و مجرای هوای عبوری از دهانه انشعاب کانال هوا نیز به امری عادی و بدیهی مبدل شده است.دریچه کولر در واقع قدیمی ترین و سنتی نوع از انواع دریچه های هوارسان در این زمینه تلقی می شود. برای ساخت دریچه کولر از چند نوع جنس از جمله پروفیل های آلومینیومی،ورق های گالوانیزه و روغنی استفاده می شود که دز تمامی موارد کلیه سطوح دریچه کولر بصورت کامل با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده می شود.

دسته بندی انواع دریچه کولر:

بزرگترین دسته بندی که برای انواع دریچه کولر می توان قائل شد با دمپر یا بدون دمپر بودنِ ساختارِ دریچه کولر می باشد.در نوع بادمپر در قسمت پشت دریچه کولر سازه ای که قابلیت تحرک و باز و بسته شدن دارد تعبیهدمی شود که این سازه از پره های موازی تشکیل یافته و با یک محور کانونی در کنار دریچه کولر با عملکردِ همزمان باعث باز،نیمه باز و بسته شدنِ مجرای عبور هوای دریچه کولر می گردند.

همانطور که اشاره گردید در سالهای اولیه ی تولیدِ دریچه کولر در ایران،از ورق روغنی برای ساخت دریچه کولر استفاده می شد که به مرور و با ایجاد ابتکارات جدید توسط صنعتگران و فعالان در روش تولید دریچه کولر،امروزه می توان از جنس آلومینیوم،چوب،ام دی اف،استیل و حتی پلاستیک یا abs برای ساخت دریچه کولر استفاده نمود.بدیهی است با توجه به شرایط محیطی و نیز زیبایی و تناسب محیطی هر یک از موارد فوق می تواند در جایگاه خود،موضوع قابل اعتنایی تلقی گردیده و دارای اهمیت فوق العاده ای در این زمینه باشد. مثلا در مناطقی از کشور که میزان رطوبت و شرجی بسیار بالاست کاربرد دریچه کولرِ abs از بقیه موارد منطقی تر است.اما در نواحی مرکزی و شرقیِ ایران که دارای آب و هوای خشک می باشد استفاده از انواع متریال از جمله فلز یا چوب برای ساخت دریچه کولر بلامانع می باشد.لازم به ذکر است است ساخت دریچه کولر در انواع و سایزهای مختلف هم بصورت دیواری و هم بصورت سقفی امکانپذیر است.اگر بخواهیم از انواع دریچه کولر نام ببریم می توان به دریچه کولر خطی،دریچه کولر مشبک و دریچه کولر طرح جدید یاد کرد.در مقوله ساخت دریچه کولر،همچون انواع دیگرِ دریچه ها مقوله رنگ در تناسب دکوراسیون محل مورد استفاده،موضوعی مهم تلقی می شود.

دریچه بازدید داکت اسپلیت در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

دریچه داکت اسپلیت نیز در واقع درب یا معبری برای بازدید،چکاپ،تعمیر یا تعویض دستگاه داکت اسپلیت است. از آنجا که محل جانمایی دستگاههای داکت اسپلیت نیز در داخل سقف کاذب می باشد تعبیه دریچه بازدید داکت اسپلیت نیز بعنوان دربی بر سطح سقف کاذب لازم و ضروری می باشد.دستگاه داکت اسپلیت از دو منظر نیاز به دو نوع دریچه دارد.اولین نوع از این دو نوع دریچه مربوط به دریچه بازدید داکت اسپلیت جهت بازدید دستگاه داکت اسپلیت و دومین دریچه مربوط به دریچه دهشِ هوای داکت اسپلیت می باشد. به این ترتیب واژه دریچه داکت اسپلیت در واقع به دو نوع دریچه با دو کاربرد منتهی می شود.

انواع روش های تامین هوای داکت اسپلیت :

دستگاه داکت اسپلیت هوای برگشت خود را از دو روش تامین می کند. اولین روش این است که با یک داکت، هوای برگشتِ مورد نیازِ دستگاه را به دستگاه برسانیم.اما در روش دوم هوای مورد نیاز دستگاه توسط منافذ یا شیارهایی که روی درب دریچه بازدید داکت اسپلیت تعبیه شده تغذیه می شود. به این منظور بنا به نوع درب و با توجه به میزان و توان دستگاه اقدام به ساخت دریچه بازدید داکت اسپلیت می شود.

در ساخت دریچه بازدید داکت اسپلیت هم درست مثل دریچه بازدید فن کویل از انواع متریال از جمله آلومینیوم،ورق روغنی و گالوانیزه، چوب،پلاستیک و حتی از استیل های دکوراتیو می توان استفاده نمود.مقوله رنگ نیز در این زمینه به زیبایی و ایجاد محیطی متناسب بر روی سطوحِ دریچه بازدید داکت اسپلیت تاثیرگذاراست.

شرکت تهویه فراز با بیش از سه دهه فعالیت در زمینه طراحی،تولید و عرضه انواع دریچه های هوارسان و بازدید و نیز دمپرهای مختلف از جمله دمپرهای هواساز،ضدحریق و دیگر مواردِ مرتبط مفتخر است گام های بلندی را در پیشرفت و اعتلای صنعت تهویه مطبوع برداشته  و روز به روز با رعایت اصول مشتری مداری در چرخه تولید شاهد پیشرفت های شایانی بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *